کد خبر: ۵۸۹۵۳۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
وزیر خارجه بریتانیا درباره خطر بالا رفتن تنش‌ها در خلیج فارس هشدار داد

انگلیس، ایران و آمریکا را به آرامش دعوت کرد؛ به‌شدت نگران خطر بروز درگیری اتفاقی بین طرفین هستیم| نباید کاری کنیم که ایران در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای قرار بگیرد

'جرمی هانت' وزیر امور خارجه انگلیس در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا حادثه «فجیره» می‌تواند به تنش‌ها میان ایران و آمریکا منتهی شود، پاسخ داد: «ما در دیدار هفته گذشته با مایک پامپئو در لندن، گفت‌وگوهای بسیار خوبی داشتیم. بسیار درباره خطر وقوع تصادفی یک درگیری به واسطه افزایش تنش‌هایی که واقعاً از جانب هر دو طرف ناخواسته است، نگرانیم و این نگرانی را با شرکای اروپایی و با مایک پامپئو در میان می‌گذاریم».
آفتاب‌‌نیوز :
'جرمی هانت' وزیر امور خارجه انگلیس خواستار خویشتن داری آمریکا و ایران شد و گفت: نباید کاری کنیم که ایران را در مسیر دستیابی به سلاح هسته ای قرار دهیم. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی این اظهارات را روز دوشنبه در آستانه برگزاری نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل مطرح کرد و گفت: ما به شدت نگران خطر بروز درگیری نظامی بین طرفین هستیم که به صورتی اتفاقی رخ دهد.

انگلیس، ایران و آمریکا را به آرامش دعوت کرد؛ به‌شدت نگران خطر بروز درگیری اتفاقی بین طرفین هستیم| نباید کاری کنیم که ایران در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای قرار بگیردهانت بروز درگیری نظامی را برای هر دو طرف غیرضروری توصیف کرد و افزود: «و من فکر می‌کنم که ما به یک دوره آرامش نیاز داریم تا اطمینان حاصل شود که همه به افکار طرف مقابل پی ببرند».

هانت در ارتباط با اظهارات اخیر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران در زمینه توقف برخی از تعهدات  ایران ذیل برجام در نتیجه بدعهدی‌های واشنگتن و همپیمانان اروپایی این کشور گفت: «و مهم‌تر از همه، ما باید اطمینان حاصل کنیم که در نهایت ایران را مجدداً به مسیر هسته‌ای شدن بازنمی گردانیم. اگر ایران به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود، همسایگانش نیز می‌خواهند به قدرت هسته‌ای تبدیل شوند و این منطقه بی‌ثبات‌ترین منطقه در جهان است و (بنابراین) این یک گام بزرگ در جهت اشتباه است».

جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و در واکنش به عدم تحقق اتحادیه اروپا در تأمین عواید وعده‌داده شده برجام، اعلام کرد که از این پس سقفی برای میزان ذخایر اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد و آب سنگین خود قائل نیست. ایران همچنین به طرف‌های برجام ۶۰ روز فرصت داده تا به وعده‌های خود عمل کنند، در غیر اینصورت تهران غنی‌سازی با غنای بالاتر را از سر خواهد گرفت.

اخیراً واشنگتن در اقدامی تحریک‌آمیز و به بهانه مقابله با تهدیدات ایران، ناوگروه ضربتی «یو اس اس آبراهام لینکلن» را به خلیج‌فارس اعزام کرده است و در عین حال مقامات آمریکایی از جمله «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا و حتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده‌اند که خواستار جنگ با ایران نیستند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در 14گزارش خود از فعالیت های هسته ای ایران و بعد از توافق برجام پایبندی ایران به این توافق را تایید و گفته است که برنامه صلح آمیز هسته ای ایران هیچ انحرافی نداشته است.

پیش از این ˈدیدی ریندرزˈ وزیر خارجه بلژیک هم بر لزوم اجرای کامل برجام از سوی همه طرف ها تاکید کرد و گفت : هنوز باور داریم که پنجره گفت و گو و دیپلماسی باز است.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اروپا هم خواهان پرهیز از تشدید تنش ها در روابط ایران و آمریکا شد و تاکید کرد که با تمامی ابزارها و اراده سیاسی از برجام حمایت می کنیم.

از سویی منابع آگاه در وزارت خارجه آمریکا امروز خبر دادند که 'مایک پمپئو' با کوتاه کردن سفر خود به روسیه، امروز(دوشنبه) برای گفت وگو با وزیران خارجه اتحادیه اروپا در مورد ایران و دیگر مسائل راهی بروکسل شده و فردا(سه شنبه) در سوچی با مقام های بلندپایه روس دیدار می کند.

نشست امروز وزیران خارجه اتحادیه اروپا، اولین نشست این وزرا بعد از هشدار برجامی ایران است.شورای عالی امنیت ملی ایران هفته گذشته در سالروز خروج آمریکا از برجام دربیانیه ای خطاب به کشورهای عضو برجام از کاهش تعهدات ایران دربرجام خبر داد و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت ومنافع مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج دربندهای 26 و 36 برجام، از امروز 18اردیبهشت 98برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که برای پیاده‌سازی کامل برجام تلاش می‌کند.

آمریکا روز 18اردیبهشت ماه سال گذشته از توافق هسته 1+5 با ایران خارج شده و تمامی تحریم ها علیه ایران را بازگرداند.سایر کشورهای عضو این توافق با محکوم کردن اقدام واشنگتن اعلام کردند که به این توافق وفادار می مانند.

منبع: خبرگزاری ایرنا و فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
0
0
انگلیس .... نمی خواد نگران ما باشی این کشور صاحب الزمان است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
0
2
اگر جنگی رخ دهد حتما با خباثت انگلیس ها است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین